Christina
Claesson
Tiga
eller Tala
Berättelser
från tigandets kultur
215
sid. inb.
bookLund
förlag
ISBN:
91-86420-63-1
Köp
från författaren för
150 kr + porto
|
En
generation går åt helvete?
Hon
drog igång en debattstorm genom sitt vittnesbörd om tillståndet i skolorna.
Locket lyftes till en tryckkokare. Genom hennes starkt målande berättelse
fick allmänheten in på bara skinnet uppleva hur det liv ser ut som många
skolbarn lever. Föräldrar och allmänhet hurrade och hyllade hennes civilkurage.
Politiker skyllde ifrån sig: "Hon svartmålar." Lärare kände sig trampade
på tårna: "Hon förstör stämningen ".
Vad
hände sen?
Här
har Christina Claesson skrivit en partsinlaga, där hon kopplar erfarenheter
som författare och pedagog, från grundskola och fängelse, med djupt personliga
upplevelser av att våga eller inte våga tala, att tvingas tiga, och priset
för att trots allt ta till orda. Hon granskar yttrandefriheten från dess
innersta mänskliga kärna.
Tiga
eller Tala
Den tigandets kultur hon nagelfar kännetecknas bl a av sin skräck
för att möta kritik. Christina Claesson vänder sökarljuset även mot sig
själv. Hon granskar sin egen generations del i den utveckling som i dag
vänt övervåld till undervåld, den stimulanskultur som förväntar sig att
vi hämningslöst ska tala om intimaste privatliv, men samtidigt får oss
att tiga om de viktigaste frågorna. Spännvidden i hennes berättelser rör
sig mellan rännsten och himmel. Kring en dödfödd hundvalp, livstidsfångar
som lär sig bryta servetter, en polis som är exorcist, en bindgalen bondfru,
en kortsnaggad främlingslegionär och ett öppet brev till statsminister
Göran Persson spinner hon ett nät av berättelser som vill fånga en djupt
etisk fråga: Behöver vi människor? Vad ska vi i så fall ha varandra till?
Tiga
eller Tala är
en bok som räddar dagen för alla som förtvivlar. Över dagens skolsituation,
över tigandets kultur, över bristen på civilkurage och respekt.
|
|
|
Förord ur
Tiga eller Tala
Jag är en blyg person,
periodvis har jag varit skygg på gränsen mot social fobi. Det
har jag efterhand lärt mig att bemästra, men att tala eller
utsätta mig för andras blickar kunde förr vara obeskrivligt
skräckinjagande. Trots det var det alltid viktigare att vara trogen
mina sinnen och min varseblivning.
Sanningen, så som jag förmår uppfatta och uppleva den,
är ovillkorlig. Ställd inför en uppenbar lögn har
jag svårt för att hålla mun. Jag påstår inte
att det skulle vara en dygd alla gånger, kanske är det mest
social osmidighet och bristande uppfostran. Framförallt handlar det
om ett behov av överensstämmelse mellan varseblivning och ord.
Mina ord är starkt kopplade till mina sinnesintryck och de slutsatser
jag drar av dem. (Kanske är det därigenom jag har funnit litterär
fristad från dessa stränga sanningskrav hos skrönorna
och fabulerandet.)
Överensstämmelsen mellan varseblivning och ord är lika
viktig för mig som livet självt och för dess skull utsätter
jag mig uppenbarligen för återkommande fara.
Att leva i en livslögn, som riskerar att avslöjas, kan få
människor att slå, döda och våldta. Alla älskar
en sanningssägare - så länge sanningen inte drabbar en
själv. En 15-årig flicka jag intervjuade sa så här:
"Att bli kallad för hora är väl inget. Det är
värre att bli kallad tjock." I hennes fall var "hora"
en uppenbar lögn och sårade inte, men kommentarer om hennes
vikt drabbade hennes osäkra självbild. En illa tåld sanning
sårar mer än en uppenbar lögn.
Den livslögn som kan bli så dödligt sårad att den
själv vill döda, den bygger vi upp för att slippa konfronteras
med våra egna tillkortakommanden. Den grundas på en dröm
som gick i kras; drömmen om ett liv som skulle nå sin uppfyllelse.
Människan är skapad för att skapa. I glappet mellan ständigt
ökande yttre krav på perfektion och minskande möjligheter
att vara herre över sitt eget skapande göms en krutdurk.
En växande spänning av otillräcklighet, avund och missunnsamhet
kan nå tillfällig lättnad genom att projiceras på
andra. Så ger detta mörker näring åt kränkta
känslor, chauvinism, rasism och gängkrig, både i rännsten
och nationer.
Drömmen om perfektion är även en kollektiv livslögn
vi alla är insyltade i. Den svenska skollagen är en sådan
illusion. Den uttrycker mycket vackra mål. Skolan ska främja
elevernas "harmoniska utveckling till ansvarskännande människor
och samhällsmedlemmar... Skolan skall främja aktning för
varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma
miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan 1. främja
jämställdhet mellan könen samt 2. aktivt motverka alla
former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska
beteenden."
Det är väl inget fel i att ha vackra mål eller att tänka
positivt. Men om man för de höga målens skull blir blind
för rådande realiteter och om positivt tänkande grundas
på förljugen varsebliv-ning, då är det inte utveckling
vi bygger utan livslögn.
Denna livslögn är kittet i den politiska korrekthet som gör
att det snart inte finns en människa i detta land som kan säga
en rak sanning. Kalla en spade för en spade, och en katt för
en katt, och alla spadars och katters självutnämnda talesmän
kommer att påstå att du kränkt dem. Vi har satt el-staket
runt alla de ord som antyder att Perfektionen har en spricka. "Städare"
har blivit "lokalvårdare", "hygienassistent"
och "miljöarbetare". "Neger" har blivit "svart"
eller "färgad". "Fångar" har blivit "klienter"
och "intagna", och "straff" har blivit "påföljd"
och "konsekvens". Senast är det "urininkontinens"
som döpts om till "överaktiv blåsa" för
att ingen ska tro att det är nåt fel på en, tvärtom,
det är något som jobbar alldeles extra duktigt! Hur många
svenskar kan på ett ledigt sätt säga "invandrare"
utan att stamma lite grann, som om man skyggade inför en el-stöt?
Sa jag rätt? Är jag rasist nu? Skulle jag sagt "andragenerationssvensk"?
Från departementshåll jobbas det hårt på nya beteckningar
som för en stund ska förvirra den klara blicken och skilja orden
från varseblivningen, och så växer tigandets kultur.
Lär dom sig aldrig?
Vi har en skolminister som nu har tillkännagett att skolbetygen än
en gång ska omformuleras. Idag kan man få Godkänt, Väl
Godkänt och Mycket Väl Godkänt (G, VG och MVG). (En språklig
konstruktion som skulle kunna jämföras med Aktiv Blåsa,
Överaktiv Blåsa och Mycket Överaktiv Blåsa.) Därutöver
kan man få inget betyg alls, detta som i folkmun (och endast där)
kallas för Icke Godkänt. Skolministerns nya insikt är att
barnen kan uppleva "Godkänd" som kränkande och därför
ska man hitta på nya ord. Ska vi gissa på Perfekt, Mer Perfekt
och Ännu Mer Perfekt (P, MP och ÄMP)?
Det är ett lögnaktigt språkbruk och ett tankefel som har
traditioner sedan 70-talet, då ett av socialdemokratins slagord
var "ökad jämlikhet". Som om jämlikheten redan
var en självklar utgångspunkt som enbart behövde putsas
upp för att nå sin fullbordan!
Sanning är kränkande endast för den som lever på
lögn. För den som vill utvecklas är den en nödvändighet.
Det verkligt kränkande för skolbarn är för det första
det faktum att de tvingas gå 12 år i skola utan att få
den grundutbildning de behöver för att kunna försörja
sig och leva ett värdigt vuxenliv, för det andra att man ljuger
i sitt gensvar till dem.
Att det blivit så är något som även jag, och många
i min generation, har del i. Det är min del i denna tigandets kultur
som jag vill berätta om här.
Man hör ibland beteckningen "tystnadens kultur", vilken
jag tycker är missvisande. Tystnad är ofta något positivt
och något som vi lider brist på idag. Vi har inte tystnad,
vi har buller, skrän och en massa onödigt babbel. Det är
den del av tystnaden som består av tigande, som är det skadliga.
Därför vill jag kalla det Tigandets kultur, för att undvika
att bidra till begreppsförvirringen.
Mina berättelser är personliga; gör inte anspråk
på att vara heltäckande eller vetenskapligt objektiva. Jag
är tvärtom övertygad om, att i ett sådant ämne
som "tala och tiga", kommer man sanningen närmast just
i skärningspunkten mellan det personliga och det allmänna.
Jag har följt den moderna svenska skolans utveckling från första
parkett. Jag har varit elev, förälder, lärarvikarie. Jag
har gästat många hundra skolor med teaterföreställningar,
berättarföreställningar, som författare och som ledare
för skrivarverkstäder. Jag har undervisat i fängelse och
jag har sett fler lärarrum från insidan än de flesta -
men alltid som outsider.
Jag har varit med ända från förbudet mot skolaga till
dagens situation som är, snart sagt, den omvända. Då var
det lärare som misshandlade elever. Idag är det elever som mordhotar
lärare. Redan har det första mordet på en elev ägt
rum, i Bromma. I USA har skolskjutningar redan blivit ett begrepp. Man
behöver inte måla fan på väggen för att se
vilka nya tragedier som väntar framöver. Någon vändpunkt
för att stoppa dem har vi ännu inte sett.
Min egen skoldebut sammanföll med lagen mot skolaga.
Det var den busigaste skolan i stan, Bergaskolan i Limhamn, där jag
började 1959. Året dessförinnan hade en lärare ryckt
örat av en elev, sades det, och denna händelse ledde till att
agan förbjöds i Sverige. Det var med upphetsade rysningar jag
såg fram emot terminsstarten.
Jag tillhörde första årskullen i grundskolan, liksom senare
i det nya gymnasiet. Jag var den första i min klass som vågade
säga du till läraren, det var visst i andra året på
gymnasiet. Du-reformen skulle genomföras (sa vem?) men ingen vågade
riktigt ta steget. Man gick runt det där duet som katten kring het
gröt, mer än man tidigare försökt kringgå det
krångliga tredje personens "magistern" eller "fröken".
Vi var en grupp på 7-8 stycken i min avgångsklass som vägrade
ha studentmössa. Vi var första årskullen, banbrytare,
och vid oändliga och resultatlösa stordemokrati-möten i
aulan hade det diskuterats vilka nya traditioner som skulle skapas. De
flesta ville ändå ha den där vita mössan, trots att
den inte längre stod för någon examen och inte kunde anses
vara en triumfartad erövring.
En dag i slutet av 70-talet inträffade något som kom att bli
en vändpunkt i min egen inställning till pedagogik: Jag slog
ett barn i en klass där jag var lärarvikarie.
Jag hade aldrig haft planer på att bli lärare; vikariaten var
en födkrok i ett skede då jag ville utvecklas till författare.
Jag hade vikarierat i diverse småskolor på landsbygden, både
på öarna i norra Roslagen och i Skåne. Så hamnade
jag på en förortsskola i Malmö, en 6: a på Augustenborg.
Efter en vecka var jag förtvivlad av vanmakt och frustration. Klassen
var i kaos. Jag var ung och oerfaren och den fribiljett i form av nykomlingens
charm, som man kan åka flera hållplatser på, hade gått
ut. Kvar stod det vardagliga tragglet och barnens frustration över
att ha fått kontinuiteten med sin ordinarie lärare avklippt.
Mitt humör rann över och jag smällde till ett av barnen
som satt längst fram, med en rungande örfil. En tjock liten
kille som hela veckan hade legat knäpptyst över bänken
med kinden försänkt i handflatan, medan han sakta och omständligt
fyllde i varannan ruta i sitt matteblock med blyerts, svart och vitt,
sida upp och sida ner, som ett oändligt schackbräde. En dag
yttrade han sitt första ord. Inför något jag bad honom
göra lyfte han sitt blanka uttryckslösa ansikte och sa "Nä".
Då smällde det.
Sen tog jag gråtande nyckelknippan från katedern och gick
upp till rektor, gav honom nycklarna och sa "Aldrig mer".
Jag skämdes som en hund. Slå ett barn! Var jag riktigt klok?
Jag hade misslyckats i en situation som jag inte var kompetent att bemästra.
Jag förebrådde mig också att det var den passivt motvillige
eleven som drabbades och inte någon av de utagerande busarna. Det
var hans truliga tystnad som provocerade mig, inte de andras högljudda
liv.
Jag fattade ett principbeslut: att aldrig någonsin undervisa någon
som inte frivilligt valt mig. Det stängde lyckligtvis en bana jag
inte funderat på. Jag undgick risken att få höra mig
säga: Om jag inte kan göra det jag vill, så kan man ju
alltid bli lärare.
Kravet på frivilligt samarbete har jag sedan hållit fast vid,
även i sammanhang som utåt sett präglas av starkt tvång,
t ex fängelset.
Pojken jag smällde till - hade det varit idag hade det naturligtvis
blivit efterföljder. Den gången åkte jag hem till honom
och hans mamma och bad om ursäkt, och det löste sig. Jag har
aldrig, varken förr eller senare, burit hand på ett barn.
För mig var det en vändpunkt.
Vi slutade slå barn
men i stället är det nu barn som slår de vuxna.
Vi ville lära barn att lösa konflikter med saklig argumentation
och förnuftiga resonemang i stället för med våld,
hot och förtryck. Men finner nu att många barn har ett aktivt
ordförråd som är mindre än vad man kan lära
en välartad Border-collie, och en fjärdedel av eleverna slutar
9 års skolgång som analfabeter.
Vi ville skapa jämlikhet mellan könen. Men kan nu konstatera
att varenda tolvårig tjej i detta land redan har vant sig att bli
kallad "hora" och "luder" av sina jämnåriga.
Vi innehållsdeklarerar all mat och förbjuder gift i livsmedel
och miljö. Men vi låter vilken skit som helst invadera själen.
Är detta en yttrandefrihetens triumf? Vi ville lära barn att
bli stolta individer som står för sina rättigheter. Men
ser nu att första ordet är "Kränkt!" ifall någon
ifrågasätter deras rätt att leva ut minsta egotrippade
nyck. Tron på demokratin minskar bland de unga, och en överväldigande
majoritet bland dem förespråkar dödsstraff.
Hur gick det till, att vi i stället för öppen demokrati
fick en tigandets kultur? Att vi i stället för frihet och verklig
frigjordhet fick skamlöshet?
Allt detta är det vi, vi vuxna, som har lärt dem. Barn kommer
oskuldsfulla till livet. Om barnen inte lär sig, är det för
att ingen lärt dem. Om de uppför sig illa, är det för
att ingen har lärt dem bättre. Om vuxna fortsätter att
klaga på ungdomen är det för att vuxenvärlden inte
lärt sig utöva sitt vuxenskap på ett vettigt sätt.
När blir man vuxen? Var går gränsen mellan vuxen och barn?
Jag anser att det är då man börjar ta ansvar för
sin upphovsmannadrift och den skaparkraft som är en grundläggande
drift hos oss. Vuxen blir man den dag man inser sanningen om vad man varit
offer för - andras konstruktiva eller destruktiva upphovsmannadrift
- och därmed tar till orda och handling, då man väljer
att tala i stället för att tiga och tar ansvar för sin
egen upphovsmannadrift för att sätta sina egna spår på
världen. Somliga kommer aldrig dithän hur gamla de än blir.
Andra når dit innan de är skolpliktiga.
Det finns en avgörande skillnad mellan barn och vuxna: Vuxna har
varit barn. Barn har aldrig varit vuxna. Vuxna vet hur det är att
vara barn. Barn vet inte hur det är att vara vuxen.
Det är på de vuxna som erfarenhetens ansvar vilar, på
var och en som i något avseende är mer vuxen än någon
annan. Går det att överföra erfarenheter? Går det
att lära av någon annans lärdom? Det går i alla
fall lättare genom att tala än genom att tiga.
Dessa frågor är
detsamma som att undra: existerar empati? Är det någon mening
med att ha ett samhälle? Har människor över huvud taget
någon nytta av varandra? Behöver vi människor?
Christina Claesson
|
|